|
Waarom klopt de symbolische uitleg van het vrederijk niet?
Men zegt:
"Het duizendjarig vrederijk is een speeltje van de Evangelische christenen.
Zij zien dit vrederijk als een toekomstige periode op aarde. Deze visie is (uitsluitend) gebaseerd op Openb. 20.
De duizend jaar wordt overal in Openbaring symbolisch uitgelegd, dus moeten we dat in Openb. 20 ook doen.
De vraag hier is of dit beeld van het vrederijk klopt. Wij menen van niet om o.a. de volgende redenen:
1. In het Oude Testament is aan Israël op vele plaatsen een periode van vrede en gerechtigheid geprofeteerd.
Nergens in het Nieuwe testament is deze oude belofte ingetrokken. Van deze periode wordt o.a. gezegd:
dat de Here Jezus zal regeren op aarde,
dat Israël veilig zal wonen,
dat Jeruzalem het middelpunt van de aarde zal zijn,
dat het Joodse volk tot hoofd van de volkeren zal zijn,
dat de volkeren op zullen trekken naar Jeruzalem om de Here te zoeken,
dat de natuur tot een paradijselijke toestand hersteld zal zijn,
dat er een nieuwe tempel (de 'tempel van Ezechiel', zie punt 4) zal staan in Jeruzalem,
dat Israël gezegend zal worden met gezondheid, rijke oogsten, een groot land enz.
Bovenstaande omstandigheden hebben nooit plaatsgevonden, ook niet onder de gelovige Joden in het Nieuwe Testament.
Als we al deze beloften vergeestelijken en gaan toepassen op de nieuwtestamentische gelovigen, zoals de aloude vervangingstheologie doet,
vallen we van de ene ongerijmdheid in de andere.
Van de letterlijke tekst valt niets meer te maken. Elke voorganger is dan vrij om zijn eigen 'geestelijke' interpretatie daaraan te geven.
2. De Heere God presenteert zich op vele plaatsen als de God die doet wat Hij belooft, Die het werk dat Hij begonnen is, afmaakt (Gen. 50:24, Hebr. 10:23).
Ondanks ons falen. Alleen: Hij zal dit plan uitvoeren met de mensen (van Israel) die geloven; het gelovig overblijfsel. Precies zoals Hij altijd gedaan heeft.
3. In Openb. 20 wordt een periode van 1000 jaar genoemd die zal komen over de wereld, waarin de satan gebonden zal zijn.
Deze duizend jaar wordt zes keer genoemd, opdat er geen misverstand over zal bestaan dat het gebeurt en hoe lang dit zal duren.
Het woord duizend komt in openbaring nog enkele keren voor, bijvoorbeeld in de term 'overste over duizend'.
Nergens wordt dit woord symbolisch bedoeld of uitgelegd. Dus is er geen enkele reden om dat in Openb. 20 wel te doen.
4. De tempel die in Ezechiël 40-48 wordt genoemd, heeft nooit bestaan.
De 'tempel van Salomo' en die 'van Herodus' voldoen bij stukken na niet aan de beschrijving van deze 'tempel van Ezechiël'.
Hij moet dus nog toekomst zijn. Maar op de nieuwe aarde, zoals beschreven in Openb. 21 en 22 staat geen tempel.
Dus moet er vóór schepping van de nieuwe aarde (Openb. 21) nog een ander tijdperk komen waarin deze tempel een zijn rol zal vervullen.
Volgens Ezechiël 40-48 en vele oudtestamentische profetieën zal deze tempel een trekpleister zijn voor alle volkeren der aarde.
5. De verwerping van het vrederijk heeft alles te maken met de vervangingstheologie.
Deze laatste theorie is door de meeste reformatorische gelovigen verworpen, maar wat dan?
Als zij de Bijbelse profetieën blijven toepassen op de gelovigen van de Gemeente, heet dat: vervangingstheologie.
Dat was namelijk de kern van de theorie.
De theorie is dus (terecht!) verworpen, maar in de praktijk is hij nog springlevend en maatgevend bij de uitleg van heel het profetische Woord.
Wat heeft een formele verwerping van de theorie dan voor zin gehad?
6. In Openb. 21 en 22, na het oordeel voor de grote witte troon, wordt ons een volmaakte toestand beschreven op een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
Op die nieuwe aarde is geen dood meer, geen satan, geen zon en maan en... geen tempel.
"En ik hoorde een luide stem uit de hemel zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn,
en God Zelf zal bij hen zijn en hun God zijn.
En God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn.
Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan." (Openb. 21:3-4)
Toch vinden we in de profetieën over het vrederijk allerlei verwijzingen naar een toekomst waarin wél dood, zonde, rechtspraak en opstand tegen God zal zijn.
Bijvoorbeeld in Jes. 65: 17-25 is sprake van een paradijselijke toestand, waarin mensen wel sterven.
Die periode moet dus plaatsvinden voor het oordeel voor de grote witte troon waar de dood en het dodenrijk worden weggedaan (Opb. 20: 14).
Is de kerk het nieuwe Israël?
De Bijbelse bewijzen voor een toekomstig vrederijk zijn overweldigend. Waarom wordt dit dan niet meer gepredikt?
Waarom moeten voorgangers soms een verklaring ondertekenen dat zij niet over het Vrederijk mogen spreken?
Eén van de belangrijkste oorzaken van deze blinde vlek is de vervangingstheologie.
Dat is de theorie die zegt dat de kerk definitief de rol (en de beloften) van Israel zou hebben overgenomen.
De gevolgen van deze dwaling zijn zeer groot:
1. Gelovigen verwachten en werken aan een betere toekomst op aarde, meestal 'het koninkrijk' genoemd.
Ze krijgen daarmee een aardse gezindheid, terwijl onze blik gericht moet zijn op de hemel (Kol. 3:1-2).
2. Er is geen visie voor Israëls toekomst. Hoeveel ellende heeft opgeleverd voor het volk van God, voor Israël, vindt u onder christelijk antisemitisme.
De kerk is door haar geschiedenis heen mede schuldig geweest aan het lijden en de dood van vele miljoenen Joden.
3. Door de 'vergeestelijking' van het Vrederijk en de Bijbelse profetieën in het algemeen zijn ze voor miljoenen gelovigen een gesloten boek geworden,
want zij mogen niet meer eenvoudig lezen wat er staat en onderzoeken wat dat betekent.
4. Met dit laatste zijn de gelovigen van het vrije westen een gemakkelijke prooi geworden voor de satan en zijn verleidingen.
Het profetische woord was juist bedoeld om hen hiervoor te waarschuwen en hen hiertegen te wapenen.
De satan verleidt ons met zijn valse vrede, maar wie herkent nog dat deze vals is?
Het wordt hoog tijd dat christenen de Bijbelse het Vrederijk gaan herontdekken en zich afvragen wat dat voor ons betekent.
Het wordt tijd dat reformatorische theologen de toekomst van Israël gaan herontdekken en de ' vergeestelijking' van de Bijbelse beloften voor Israël vaarwel zeggen.
Want daar zit 'm de kneep. Israël heeft weldegelijk nog een nationale toekomst. Precies zoals dat in de vele profetieën is voorzegd en beloofd.
Enkele kenmerken van het vrederijk
1. De Here Jezus zal als Koning regeren op aarde
"Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik voor David een rechtvaardige SPRUIT zal doen opstaan.
Hij zal als Koning regeren en verstandig handelen, Hij zal recht en gerechtigheid doen op de aarde." (Jer. 23:5)
(zie o.a. ook: Psalmen 2, 20:10, 21, 24, 96, 98, 99 en 149, Jes. 9:1-6, Jes. 33:20-24, Jer. 30:9, Obadja 1:21, Zef. 3:14-17, Zach. 9:9-10, Hand. 1:6-8, Openb. 19:6-8)
2. Israël zal veilig wonen
"Te dien dage zal Ik voor hen een verbond sluiten met het gedierte des velds, het gevogelte des hemels en het kruipend gedierte der aarde.
Dan zal Ik boog en zwaard en oorlogstuig in het land verbreken, en hen veilig doen wonen." (Hos. 2:18)
(zie o.a. ook: Ez. 28:25-26, Ez. 34:25-28, Ez. 39:25-29, Ps. 48, Ps. 132:13-14, Zach. 14:16-21)
3. Israel zal tot zegen van de volkeren zijn
"In de dagen die komen, zal Jakob wortel schieten, Israël zal bloeien en groeien en zij zullen het wereldoppervlak met vruchten vervullen." (Jes. 27:6)
(zie o.a. ook: Jes. 2:1-5, Jes. 66:10-14, Micha 4:1-5, Zach. 2:10-12, Zach. 8;20-23, Jes.27:6)
4. De volkeren zullen optrekken naar Jeruzalem om de Here te zoeken
"Ja, vele natien en machtige volken zullen komen om de HERE der heerscharen te Jeruzalem te zoeken en de gunst des HEREN af te smeken.
Zo zegt de HERE der heerscharen: In die dagen zullen tien mannen uit volken van allerlei taal vastgrijpen, ja vastgrijpen de slip van een Judeese man, en zeggen: wij willen met u gaan, want wij hebben gehoord, dat God met u is." (Zach. 8:22-23)
(zie o.a. ook: Zach. 14:16-19, Jes. 2:1-5 Micha 4:1-5 Zach. 2:4-13 Zach. 8:20-23)
5. De natuur zal tot een paradijselijke toestand hersteld zijn
"Een wolf zal bij een lam verblijven, een luipaard bij een geitenbok neerliggen, een kalf,
een jonge leeuw en gemest vee zullen bij elkaar zijn, een kleine jongen zal ze drijven.
Koe en berin zullen samen weiden, hun jongen zullen bij elkaar neerliggen. Een leeuw zal stro eten als het rund." (Jes. 11:6-7)
Jes. 11:1-10. Jes. 29:17-24 Jes. 30:23-26, Jes. 35:1-10 Jes. 65:18-25 en 29-38)
6. Er zal een nieuwe tempel staan in Jeruzalem: de 'tempel van Ezechiël'
"U, mensenkind, breng het huis van Israël de boodschap van dit huis, zodat zij zich schamen vanwege hun ongerechtigheden,
en laten zij het ontwerp meten. Als zij zich dan schamen vanwege alles wat zij gedaan hebben,
maak hun dan bekend de vorm van het huis, de inrichting ervan, de uitgangen ervan en de ingangen ervan,
ja, alle vormen ervan, met alle bijbehorende verordeningen, alle bijbehorende vormen en alle bijbehorende wetten,
en schrijf dat voor hun ogen op, zodat zij heel de vorm ervan met alle bijbehorende verordeningen in acht nemen en die houden." (Ez. 43:10-11)
(zie o.a. ook: Ez. 40-48, Ps. 100, Zach. 6:11-15, Opb. 11:1-2)
7. Israël zal gezegend worden met gezondheid, rijke oogsten, een rechtvaardige rechtspraak, een groot land enz.
"In de dagen die komen, zal Jakob wortel schieten, Israël zal bloeien en groeien en zij zullen het wereldoppervlak met vruchten vervullen." (Jes. 27:6)
(zie o.a. ook: Jes. 29:17-24, Jes. 30:23-26, Jes. 33:20-24, Jes. 35:1-10, Jes. 65:18-25, Jes. 66:10-14, Ez. 36:8-15, Joel 2:23-27,
Zach. 8:1-23, Ez. 36:8-15 en 29-38, Ez. 47:13-23, Ps. 144:12-15)
Een belangrijke vraag voor u om uit te zoeken:
Welke uitleg doet meer recht aan de Bijbeltekst: de letterlijke die wij hier voorstaan of de symbolisch van de vervangingstheologie?
|
|